Lager 157's miljösatsning

Jag antar att ni inte har hört talas om lager 157's nya miljösatsning. Det hade inte jag heller förrän vi idag besökte butiken och med egna ögon såg och upplevde det. Det var heller inte någon liten satsning som knappt märktes, tvärtom hade de slagit på stort och verkligen engagerat sig. Det fanns ett genomgående tema i de två satsningar och projekt (ett miljöprojekt och ett "överskotts-projekt") de börjat med - Spara miljön!
Deras överskotts-projekt gick ut på att de tog spill och överskott från kläder som ingen ville ha, och sydde om till något nytt. Samidigt hade de även börjat med second&hand-försäljning (Tur och retur), i samma överskotts-tema.

Såhär säger Lager själva om deras arbete:

"Allt det där som blev över. Det ratade. Det får en ny chans hos oss. Det är inget annat än vansinne att en del kläder aldrig får komma till användning. Bara för att någon söm blev sned, upplagan för stor eller designen lite för djärv för sin tid. Somna inte nu, men jordens resurser är faktiskt inte oändliga. Vi vill vara med och utnyttja dem bättre."





Direkt när man kom in lade man märke till en storslagen vägg de hade målat och donat i temat, sedan fanns det också tallar och 4 stora svarta boxar de hade smällt upp framåt slutet av butiken, vilket gav plats åt omsydda- och även second&hand-kläder. Sedan kunde man också betala en krona extra för var plagg man köpte, vilket i slutändan ska gå till Naturskyddsföreningen.         

Det här köpte jag för att vara lite klimatsmart. Second&hand - billigt och bra, är första alternativet. :)




Klicka in på Lager 157's hemsida för att läsa mer om satsningarna och ta del av fler spännande nyheter.

Synpunkter:
Postat av: Anonym

Vilket bra inlägg! :)

2009-07-02 @ 21:56:48
Postat av: thess

sjukt fina och billiga kläder hittar man där! :)

2009-07-02 @ 22:43:55
URL: http://thesswester.blogg.se/
Postat av: Lotta

Hej Ottilia!

Vilket bra inlägg! Jag var där i tisdags, och får lite ångest för att jag bara märkte vissa delar av det du lade märke till. Jag la till en krona per plagg och såg att påsarnas kostnad gick till Naturskyddsföreningen...sen märkte jag inget mer. Jag fattade inte det där med Tur & retur...lite trött i huvudet kanske.

Hoppas att allt är bra med dig annars. Kram kram

2009-07-02 @ 23:35:59
Postat av: thess

sv: det var bara en kompis som hade sagt förlåt. ;)



jasså, drömmen handlade kanske om "jag vet vem" ? :DDD

2009-07-03 @ 18:54:53
URL: http://thesswester.blogg.se/
Postat av: annablom.

va det omsydda kläderna snygga då? =)

2009-07-04 @ 18:26:51
Postat av: jeanette

Fin blogg (: Tack för kommentaren och besöket på min blogg, du får gärna förtsätta att läsa och kommentera om du vill :D

2009-07-05 @ 12:04:46
URL: http://champe.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gud va fin blogg :)!

2009-07-06 @ 10:50:16
URL: http://hanshen.blogg.se/

Spam och irriterande reklam publiceras ej.

Ditt alias:
VIP

E-post:

Blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0